"Visuele inzichten in stijl en identiteit"

Beeld is vele malen sterker dan tekst. De 80-20 regel. Het klinkt als een open deur. Maar hoe kun je nog opvallen tussen een overload aan boodschappen met beeld? Loop eens door een willekeurige winkelstraat. Of het nu Retail, Corporate Business of MKB is, ieder merk wil zichtbaar en onderscheidend zijn; met een eigen stijl en identiteit. Maar wat maakt het nu dat jouw merk wordt gekozen in deze visuele jungle?

HOE HERKEN JE EEN MERK
Sterke merken zijn merken die consistent zijn in het doorvoeren van de gekozen waarden en stijluitingen waardoor ze continue aansluiting vinden bij de gekozen doelgroep. In iedere uiting herkent de consument het merk. Of je nu door een winkel loopt, een reclame voorbij ziet komen, naar de website gaat of een nieuwsbrief ontvangt, het merk heeft een eigen gezicht en is altijd herkenbaar.

Welke jas trek jij aan?

WAT WIL DE CONSUMENT
De consument bepaalt. Deze consument heeft een bepaalde voorkeur, vindt iets mooi of lelijk, belangrijk of juist niet. De crux van het hele verhaal zit hem erin dat de smaakvoorkeuren van de consument constant onderhevig zijn aan veranderingen door het ontstaan van nieuwe trends. Het is als merk dan ook belangrijk dat je blijft actualiseren.

INTERNATIONALE VOORKEUREN
Werk je als merk internationaal dan is één van de valkuilen het onderkennen van het verschil in voorkeuren van de buitenlandse consument met die uit het land van herkomst van het merk. Uit onderzoek is gebleken dat de stijlvoorkeuren van consumenten per land verschillend zijn. Daar waar we in Nederland kiezen voor de stijlen ‘Sfeervol’ en ‘Modern’ kiest de buitenlandse consument bijvoorbeeld voor de stijlen ‘Degelijk’ en ‘Populair Design’. Dit zijn stijlen die in Nederland juist niet zo belangrijk zijn. Wil je de buitenlandse consument interesseren voor je merk dan moet je weten wat zij nu mooi en belangrijk vinden.

JEZELF HERKENNEN
Bij veel merken zien we dat de visuele uitingen nogal uiteenlopen. Het winkelbeeld, de communicatie-uitingen en de producten of services wijken van elkaar af zowel in stijl als actualiteit. Wanneer de branding niet consistent is, herkent de consument zich niet in het merk en blijft weg. Met als gevolg dat deze merken uit het straatbeeld verdwijnen.

CONSISTENT DOORVOEREN VAN VISUELE UITINGEN
Visuele inzichten in stijl en identiteit heeft te maken met aansluiting vinden bij de gekozen doelgroep, herkenbaar én actueel blijven op basis van trends en dit consistent doorvoeren in al je visuele uitingen. Het kiezen van de juiste visuele uitingen, die 80% van de boodschap bepalen, is een vak op zich.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *